Passa al contingut principal

La repressió franquista i el franquisme a Catalunya

Repressió franquista:

Fi a moviments i ideologies defensores de la causa republicana. Institucionalització de la repressió. El franquisme mai volgué reconciliar-se. Càstigs exemplars: empresonaments, persecucions, tortures i execucions.
Denúncia per part de la població d’altres persones: terror i acatar. “Temps de por i silenci”. Despolitització forçada.
Exèrcit és el principal executor de la repressió: judici per consells de guerra, indefensió dels processats. Tribunal de Orden Público (TOP) jurisdicció civil especial, pels delictes polítics no violents.
Ley de responsabilidades políticas (1939): depuració dels col·laboradors amb la República.
Ley de represión del Comunismo y Masonería (1940): expedient als acusats de defensar idees contràries a la religió, pàtria i institucions.

Camps de concentració i presons. Mortalitat alta entre els presos per fred i falta d’higiene.
Batallones Disciplinarios de Soldados Trabajadores (1940) reclutes perillosos per incorporar-se a l’exèrcit. Obres de reconstrucció, pedreres i mines (Valle de los Caídos).

Confiscació de béns dels exiliats i polítics republicans, a més dels béns de partits i sindicats vinculats als vençuts. Depuració de funcionaris de les administracions públiques. Només es mantenia el lloc de treball d’aquells adherits al Movimiento Nacional.

Franquisme a Catalunya:

A Catalunya és especial l’assoliment del règim, ja que tenia trets molt propis com la Generalitat, i havia estat mot bel·ligerant.
Abolició de l’Estatut, tan bon punt entren les tropes franquistes a Catalunya: fi de l’autogovern. Forçament d’una Catalunya espanyola per arrancar la identitat catalana. Suport de part de la població: propietaris, terratinents, financers, etc. Militància catalana era poca: pocs falangistes, alguns carlins i més excombatents franquistes. Càrrecs cedits des de l’administració, governadors civils eren majoritàriament espanyols per desconfiança. Càrrecs menors per franquistes catalans: excombatents, Lerrouxistes, Lliga Catalana, etc. Adherits al franquisme per necessitat.
Repressió contra rojos-separatistas. Execució de 3500 catalans (Lluís Companys) i Joan Peiró, capturats pels nazis a França. Tribunals militars el 1939, i exili efectiu de 60.000. Depuracions de govern, però també de treballadors i Universitats. Confiscació de propietats.
Esborrar identitat catalana, reprimia catalanitat. Llengua castellana única i oficial i el català delicte (multes). Impedeixen publicar llibres, revistes, etc. en català i prohibeixen els símbols catalans. Algunes institucions viuen en la clandestinitat, com l’IEC. Expurgació de llibres prohibits i catalans.

Aconsegueixen el contrari del volgut: els catalans s’uneixen més en defensa de la llengua i la cultura.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de