Passa al contingut principal

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA




FITXA TÈCNICA:

Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena
Autor: Giotto di Bondone
Cronologia: 1304 - 1306
Tècnica: fresc
Mides: 900 m2
Estil: italogòtic
Tema: religiós
Localització: Pàdua (Itàlia)

  1. Biografia de l’autor
  • L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra.
  • Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí.
  • L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena.
  • El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de Florència, i va començar el cèlebre campanile, que va veure’s alterat deprés de la seva mort.

  1. Descripció formal
  • Els frescos decoren tot l’interior de la capella, inclosa la volta de canó, on es pot observar el cel, amb estrelles i medallons distribuïts en quatre franges aïllades per arcs torals.
  • La paret que queda a la dreta de la porta d’entrada, que mira cap al sud, té tres registres sobreposats i un sòcol. El sòcol i el registre superior es divideixen en sis panells separats per franges; els altres dos tenen cinc panells entremig de sis finestres llargues acabades en mig punt.
  • Al de l’esquerra, el qual mira cap al nord, els tres registres i el sòcol es divideixen en sis parts cadascun, separats per franges pintades simulant el marbre de colors. Als registres inferiors aquest engany òptic es fa en els panells, mentre que a les franges hi ha representacions.
  • La porta de l’oratori també està decorada, a cada costat, amb tres panells i un sòcol. El conjunt són 37 escenes  i dues arquitectures als muntants de l’arc (sepulcres del cor o “coretti”) destinades a Enrico Scrovegni, mecenes, i al seu pare Reginaldo. Al mur d’entrada hi ha un gran fresc per damunt la porta.
  • Algunes parts estan despintades o descolorides. La tècnica és força homogènia, perquè tot i que també van pintar-la deixebles, van seguir l’art de Giotto.
  • No utilitza la perspectiva jeràrquica, però usa el pa d’or a les aurèoles, com al gòtic. En ambdues arquitectures treballades mostra interès per la perspectiva. Alt estudi anatòmic, que amb la delimitació dels contorns dels perfils dóna volum a les figures. Aquest fet permet distingir amb nitidesa les figures de fons.
  • La llum so il·luminar tota les escenes, i les ombres que hi ha aporten profunditat. Els colors, gens estridents, busquen l’equilibri i l’harmonia cromàtica. El blau cel substitueix el daurat del gòtic.

  1. Temàtica
  • Representa els principals episodis de la vida de Crist dividida en quatre episodis: antecedents a la Nativitat; el naixement/infància de Jesús; vida pública i miracles; passió, mort i resurrecció. Tot està basat en el Nou Testament, episodis apòcrifs del protoevangeli de Sant Jaume i en la Legenda sanctorum de De Voragine.
  • L’ordre, des de l’entrada, comença a la dreta, de dalt a baix, i fa la volta a la capella. Inicia amb la història de Sant Joaquim i Santa Anna, pares de Maria, i davant, al mur oposat, es narra la vida d’aquesta, del naixement al casament. L’Anunciació es troba a dos panells superiors, l’arcàngel Gabriel a la dreta i Maria a l’esquerra, i al timpà de l’arc (Déu envia a Maria l’arcàngel).
  • El naixement i la infància es divideixen en sis: inicia amb la Visitació i acaba amb la matança d’Innocents. Ocupen un panell de l’arc i la franja del mig de mur dret. La vida pública de Jesús segueix al mur oposat amb sis escenes: des de la discussió amb els doctors de la Llei fins a l’expulsió de mercaders del temple.
  • La passió, mort i Resurrecció es divideix en dotze escenes a l’inferior dels dos murs: comença amb la traïció de Judes, el Sant Sopar, el lavatori, el petó de Judes, la presentació davant Caifàs, la flagel·lació, la pujada al calvari, la crucifixió, plors per Crist mort, Ressurrecció, l’Ascenció i la Pentacosta.
  • Emmarcats per franges amb ornamentació floral/geomètrica i composicions lobulades i escenes de l’Antic Testament.
  • L’art de l’arc de l’oratori (inclou les arquitectures) signifiquen l’acceptació de Jesús com a Fill de Déu. Déu anuncia la vinguda del seu Fill; alguns el reconeixen (Visitació) i d’altres el traeixen (Judes).
  • A l’inferior del mur hi ha les set Virtuts (dreta) i els set Vicis (esquerra), enfrontats.
  • Sobre l’entrada, hi ha un fresc del Judici Final al voltant de la figura de Crist com a jutge, dins una màndorla circular, rodejada d’àngels. Al costat, els dotze apòstols, amb una cort d’àngels. A l’inferior, una gran creu separa els escollits dels condemnats. Enrico Scrovegni, escollit, dóna a la Mare de Déu la cappella, probablement un gest d’expiació per ser usurer, font de la fortuna de Reginaldo.
  • Als medallons de la volta apareixen Crist, la Mare de Déu i profetes i sants.

  1. Models i influències

  • Trets de l’obra de Giotto com els ulls ametllats mostren l’herència de l’estil bizantí de Cimabue, visible també en la solemnitat escènica, la rigidesa i la simetria,
  • Com l’escola sienesa, usa el pa d’or en les aurèoles dels sants.

  • L’art italogòtic de Giotto estableix les bases del Renaixement, influït per teories franciscanes: canvia els fons daurats per paissatges i arquitectures (voluntat de crear efectes espacials), més cos als personatges (estudi anatòmic) i gests i expressions que evidencien l’estat d’ànim.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la