Passa al contingut principal

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità, tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. Va viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de les poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa .De la seva vida se'n sap ben poc, només que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors.

Sobre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves,format per versos octosíl·labs (d'art menor) i presenta una rima consonant.
Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'aquest poema és l'amor no correspost. En general podem observar que la seva personalitat és paradoxal, se sent irada i a la vegada es compadiu dels successos passats.

En la primera octava està decebuda, perquè el seu amat l'ha eixat d'estimar. Segon el seu punt de vista fins i tot ella diu l'ha arribat a estimar massa, tot i això es contradiu perquè ara ser sent traïda,potser si que li podria haver donat una mica més.

En la segona octava el primer vers esmenta que el vol avarament,.Més endavant podem veure una referència al amor carnal en la metàfora : Si jo dos coixí plaent. A més apareixen dos personatges de la mitologia clàssica Blancafor i Foris que es caracteritzen per les dificultats i infelicitats amatòries, o per les funestes conseqüències dels seus amors. En els dos últims versos es pot veure que li ofrèn tot per poder recuperar el seu amor.

En la tercera octava apareix el senyal que és bell amic. Hi ha més referències de l'amor carnal quan la trobairitz expressa ¡si amb vós jagués, quin bell deport! Es pot observar una metàfora feudal si us tingués enlloc del marit. Això que expressa és el tema de aquesta estrofa, és queixa que ell no és el seu marit, ja que en aquella època estava establert els matrimonis per conveniència, també apareix una similitud entre els sistema feudal i la relació que tenen quan diu : Sols em juréssiu, penedit. Aquesta semblança és perquè en l'edat medieval el vassall tenia que jurar fidelitat al senyor feudal.

Breument es pot dir que és una història tràgica per par de la dama, que no pot aconseguir el seu amor ideal i expressa de manera molt sentimental conjuntament amb la seva visió idealitzada del amor.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de