FITXA TÈCNICA
Títol: Apol·lo i Dafne
Autor: Gian Lorenzo Bernini
(Nàpols, 1598 - Roma, 1680)
Cronologia: 1622-1625
Tipologia: grup escultòric,
escultura exempta
Tècnica: talla
Material: Marbre
Mides: 2,43 m (alt)
Estil: Barroc
Tema: mitològic
Localització: Galleria
Borghese (Roma)
Context
Aquesta escultura va néixer
a Itàlia a principis del
s. XVII, concordant
amb
l'origen
Barroc.
L'època
on es situa l'obra es caracteritza principalment per la seva
conflictivitat, el més destacat va
ser
la
reforma protestant
o
reforma
luterània on
Europa
es
va dividir l'església
entre catòlics i protestants, cosa
que
provocà més tard conflictes bèl·lics. La
reacció de l'església per acabar amb la crisi eclesiàstica
s'anomena
la Contrareforma, (origen
en el Concili
de Trento)
en
aquest període
els
reis volen imposar el seu poder al Papa i
la
burgesia ajuda als reis en contra de la noblesa i eclesiàstics que
donen suport al Papa.
Apareix
la gran necessitat per part de l'església de mostrar el seu
esplendor, superioritat, per
això, el
Barroc és un Art
que busca impressionar, emocionar i sobretot acollir el poble en la
fe catòlica
En general
hi va haver fase
depressiva a nivell econòmic i demogràfic per
males
collites, guerres religioses, fam.
Econòmicament la burgesia comercial va créixer, cosa
que va donar peu a la pervivència de les tradicions de terratinents
contra els primers capitalistes. Tots
els
fets
anomenats
anteriorment van ser
més accentuats als països on havia establerta la monarquia
absoluta. Pel
que fa la cultura,
es va desenvolupar
l'empirisme, corrent filosòfic.
Biografia de l'autor
Bernini
va ser un escultor més destacat del Barroc italià i
considerat escultor de la contrareforma Catòlica.
Va aprendre l’ofici del seu pare, a més, el va posar en contacte
amb mecenes importants com el cardenal Scipione Borghese, a
qui va fer un gran nombre d'escultures a poc més de 20 anys. Tot i
ser jove va mostrar una gran traça i tècnica,
aquest talent ha quedat plasmat poteriorment
en les seves obres. Donem
especial
rellevància a
l’any
1623 en
que es
va
esdevenir
l’arquitecte i l’artista principal de la cort pontifícia del
Vaticà i de Roma. La
seva trajectòria va acabar amb l'arribada del Papa
Inocènci X, però la va reprendre en
el nomenament d'Alexandre VII. D’ell
en destaquen altres obres magnífiques
com el seu David (1623) o l’Èxtasi de Santa Teresa (1647-1652).
Descripció formal
La composició formada per dos figures i és oberta. Malgrat d'haver
estat dissenyada per ser vista des d'un punt privilegiat, l'autor va
treballar cada detall, per aquesta raó ha de ser vista des de
diferents punts de vista (multifacial) perquè l'espectador
arribi a entendre el conjunt i valori totalment el que transmet
l'obra. Es tracta d'un grup escultural presenta una asimetria clara.
El
valor principal de la peça rau en l’habilitat extraordinària de
l’artista, que és
capaç de transformar un bloc de marbre fred, estàtic i sense
expressió en una imatge de gran tensió i moviment l’expressivitat
dels rostres i en la increïble diferenciació de les textures amb un
mateix material que podem comparar en veure la representació
de la suau pell de la jove Dafne (sensualitat)
en
contraposició amb la roca on es troba situada.
Està
tan ben
realitzada, que es pot intuir l'historia
únicament visionant la peça escultòrica. Això
queda reflectit perfectament en la figura de la nimfa, els peus, les
cames i les mans de la qual van prenent una morfologiaia
vegetal.
Les figures estan captades i representades en un moment de moviment i per tant es tracta d'una composició dinàmica i inestable, per tal d'aconseguir-ho, l'autor empara diverses curves i línies. La més rellevant i visible a priori és la curvatura que pren l'anatomia de Dafne, també, el paral·lelisme que es traça entre dels dos cossos, la direcció dels braços és oposada.
Altres elements que donen vida a l'escultura són els
cabells de Dafne, que semblen moguts pel vent al detindre la
nimfa de forme repentina, els peus
que comencen a arrelar-se al terra o la capa que flota d'Apol·lo.
A més, hi ha una gran
expressivitat dels rostres (especialment la de Dafne), hi ha
un focus important en els ulls on s'hi creen clarobscurs i també
n'hi ha en altres àrees molt ben estudiades i meditades.
Temàtica
Segons explica Ovidi a les seves Metamorfosis, Eros, enfadat amb
Apol·lo perquè aquest havia fet burla de la seva perícia amb
l’arc, va disparar contra el déu una sageta d’amor amb la punta
d’or i una de rebuig amb la punta de plom contra la nimfa Dafne.
Apol·lo perseguí Dafne pels boscos fins que, acorralada, va demanar
ajuda al seu pare, el riu Peneu, que la va transformar en llorer
(daphne en grec). L’obra representa aquesta transformació
de la nimfa en arbre.
Models d'influències
L'autor
d'aquesta obra conserva
l’herència del Renaixement en els seus temes mitològics i el punt
de vista únic com
havia adoptat abans Giambologna.
També va fer composicions manieristes
(estil
desenvolupat en la segona meitat del s.XVI entre el Classicisme
Renaixentista i el Barroc) per
donar més dinamisme a les figures. A
més, va
combinar el
marbre i bronze en una única escultura i
no va
restringir-se
en un únic bloc.
La seva obra és el paradigma de l’escultura barroca i és
considerat el millor escultor de la seva època. Va obrir el camí de
l’escultura dels segles següents, sobretot la Neoclàssica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada