Passa al contingut principal

Fitxa 48. L'Escola d'Atenes

Fitxa 48. L’ESCOLA D’ATENES
FITXA TÈCNICA:
Títol: L’escola d’Atenes
Autor: Rafael (1483 - 1520)
Cronologia:1510-1511 (Cinquecento)
Tècnica: pintura al fresc
Mides: 7’72 m. (base)
Estil: renaixentista
Tema: filosòfic
Localització: Sala de la Signatura (Ciutat del Vaticà)

1. Biografia de l’autor
- Rafael va ser un dels millors pintors renaixentistes, malgrat la mort prematura. Va formar-se breument, i després va entrar al taller de Il Perugino, de qui heretà composicions espaioses i estructurades, i una paleta clara. Des de 1504 fins a 1508 s’instal·la a Florència on és influït per Miquel Àngel i Leonardo da Vinci, entre d’altres, que pintaven uns frescos al Palazzo della Signoria. Aquí va millorar la representació de la llum i l’ombra, i va integrar aspectes propis del Cinquecento a la seva obra, com el  dramatisme i el moviment (sorgit de l’estudi anatòmic) en els personatges. En aquest moment, va pintar imatges de la Mare de Déu amb el Nen (demostra el seu domini del dibuix), que van tenir una gran influència posterior.
- L’any 1508, gràcies al seu prestigi, és cridat pel papa Juli II. Aquest li va encarregar diversos treballs de la decoració del Vaticà: cartrons per a tapissos, grans frescos, retrats, retaules per a altars... La seva pintura va esdevenir exemple de bellesa, serenitat i elegància. També va destacar com a gran arquitecte. És sorprenent el prolífic d'aquest artista, si es té en compte la curta vida que va gaudir, va morir amb sols 37 anys.
2. Descripció formal
- L’escena es situa dins un temple d’inspiració romana, segurament influït pel projecte de basílica de Sant Pere de Bramante. Els personatges es divideixen geomètricament per l’escena, i deixa un espai al centre on hi ha els dos grans protagonistes, els mateixos que fan de punt de fuga de la perspectiva lineal i cap a on tota l’obra convergeix i s’ordena. Els personatges, doncs, no responen a una composició arbitrària sinó que aquesta fou estudiada minuciosament per Rafael; els moviments, les formes, les postures i la perspectiva han estat tractats amb màxima cura. Tota l'escena ve emmarcada per una enorme estança que comunica gran amplitud i grandiositat.
- Malgrat que l’escena és freda i que predomini un equilibri formal en els diversos grups de l'obra, s'observa un gran dinamisme en els gestos, les expressions i les emocions dels diferents personatges. Tots són importants en algun aspecte, ja que aquestes figures plenes de vida es troben a la recerca constant de nous coneixements i noves inspiracions.
- Tècnicament, cal destacar la varietat cromàtica i l’excel·lència del traçat amb el qual defineix i perfila tots els contorns. Es pot apreciar el contrast entre el blanc de l’obra, la llum i els vestits dels  
3. Temàtica
- L’obra recull els grans filòsofs, i els representats més destacats de les arts liberals i de les ciències, a manera de metàfora de la cultura desenvolupada durant el Renaixement. Formen diferents grups, tots al voltant dels dos grans de l’Antiguitat: Plató, l’únic calmat de la sala (l’Idealisme, porta el Timeu i assenyala al cel) i Aristòtil (l’empirisme, porta l’Ètica i assenyala cap avall, la realitat).
- Els diversos personatges presenten trets facials dels contemporanis de l’autor: Plató de Leonardo, Heràclit de Miquel Àngel, Euclides de Bramante. La resta representen les set arts liberals: gramàtica, retòrica, dialèctica, geometria, aritmètica, astronomia i música. Cal esmentar Sòcrates, de verd, a la dreta de Plató; Pitàgores, a l’extrem inferior esquerre, llegint; Heràclit assegut (malgrat el seu pensament que tot està en moviment constant) i meditant a la part baixa de l’escala; Euclides a l’inferior dret, amb un compàs i els seus deixebles; Zoroastre i Ptolomeu, amb l’esfera del cel i el globus de la terra, darrere Euclides. Els personatges es troben en actitud de discussió. Els colors de les seves robes són també símbols del seus pensament. El foc (vermell) i l'aire (gris) són elements identificables amb allò llunyà al món terrenal, el món de les idees; mentre que l'aigua (blau) i la terra (marró) són mundans, relacionats amb el món físic.
- Rafael apareix amb un capell negre mirant l’espectador, al grup inferior dret. A l’altre extrem, Hipàtia d’Alexandria (única dona de tota l'escena, es diu que el Papa no volia acceptar la seva presència) també mira l’espectador. També trobem Epicur, Sodoma, Plotí, Diògenes el Cínic i Alexandre el Gran. En alguns personatges encara avui en dia hi ha cert estat de la qüestió de qui representen. Al fons, també es poden veuredues estàtues: Minerva i Apol·lo.
- Rafael va buscar unir el neoplatonisme i l’humanisme amb la saviesa i la bellesa, en figures que demostren humanitat, i que discuteixen. No apareix cap filòsof contemporani de l’autor, perquè considerava que només havien comentat els avantpassats.
4. Models i influències
- La pintura renaixentista ve marcada per l'harmonia i la bellesa clàssiques, que podem observar com a clares influències d'aquest estil.
- Rafael va mostrar una habilitat innata per al dibuix, un art en què ha estat considerat entre els millors al llarg de la història. A aquesta qualitat, hi va afegir l'aprenentatge de la tècnica i l'estil de dos grans pintors coetanis: Miquel Àngel (mestre en aspecte anatòmic) i Leonardo (adopta l’sfumato i la distribució de les figures per l’espai compositiu). L’estil de Rafael va derivar en els seus col·laboradors, especialment en Giulino Romano, en l’anticlassicisme manierista. La seva obra, a més, va inspirar grans pintors com Carracci i Poussin (al Barroc), i a Ingres, per exemple en l’Apoteosi d’Homer (segle XIX).
- L'obra de Rafael va ser considerada un ideal pictòric a moltes escoles i acadèmies, fet que va afavorir que fos imitat amb fortuna desigual per molts artistes.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de