Quan parlem del cas del
0,7%, també parlem de l'Ajuda oficial al Desenvolupament, una sèrie
de crèdits econòmics extrets del PNB (Producte Nacional Brut) dels
països més rics atorgats a països en vies de desenvolupament. Cal
destacar la diferència entre PNB i PIB: el primer només compta tot
allò que és generat per algú resident al país, en canvi el PIB
compta tot el que es fa en territori nacional, independentment de la
nacionalitat del productor. Però, quin és el gra perquè d'aquestes
donacions a països del Tercer Món? La qüestió és fàcil, per
causes econòmiques òbvies; es troben en uns estats de endeudament
incapaços de ser absorbits. Altres petits factors que fan que un
país pugui rebre ajudes d'aquest caire és que sigui un petit país
insular (en tenim molts casos al Pacífic i al mar del Carib), un
país en desenvolupament sense litoral (Àfrica central, per
exemple), o països en procés de transició. Els organismes
econòmics sovint vinculats a organitzacions supranacionals, com el
Banc Mundial, donen també un gran nombre de diners. Aquesta
assistència està distribuida en 130 països, sobretot destinats a
acció humanitària i sanitària.
Però aquest mínim del
0,7% va ser acordat l'any 1980, i tan sols sis països dónen aquesta
percentatge: Dinamarca, Suècia, Països Baixos, Luxemburg, Noruega i
el Regne Unit. La resta se situen en el 0,3% aproximadament. En
nombres, Estats Units és qui més atorga, però a la hora de la
veritat, tan sols és un 0,21% del seu PNB aproximadament. Mentre que
la donació “govenamental” va a mínims, l'inrevés passa amb
donacions privades, les quals augmenten.
Ens trobem en un món en
estat crític; les dades són alarmants, una de cada quatre persones
viuen sota el límit de pobresa, mentre el Primer Món s'enriqueix.
El 0,7% és un bon mètode per ajudar els països que més ho
necessiten, però el problema rau en tres causes; la disminució del
preu de les matèies primeres que són font de riquesa d'aquests
països, el gran nombre de diners que es queden en administració, i
l'augment de la població ingent als territoris més pobres, que fa
que el desequilibri econòmic sigui encara més real. També cal
veure el seu ús com a arma política, o com a ajuda a “contactes”
dins les multinacionals; condemnar a països a pagar deutes molt
grans, i per tant, anar cobrant d'aquest fons, salvar multinacionals
pagant deutes amb produccions pròpies. Ens trobem davant el Pla
Marshal del segle XXI.
On es troba la solució?
Podem perdonar el deute a totes aquelles economies que no treuen cap
de sota l'aigua, que s'estan afogant des de fa anys, i que moltes
vegades hem tingut la culpa els europeus des de la colonitzaició
d'aquestes d'enfonsar-les en deutes crònics? Perquè és clar,
després de la dominació europea o americana, aquests països s'han
vist “beneficiats” (que es noti la ironia) amb governs que tenen
el component comú de ser sanguinaris, tirans i autoritaris, en molts
casos, i que tenen molts interessos però un dels menors és
solucionar el deute que a ells no afecta en tant grau com a la
població dempeus.
Tenim la població
dividida en dos móns, dos realitats que es perpetuen paral·leles en
el temps, que saben de la existència mútua, però que no treballen
unides per un món millor unides. Avui això no tracta de sistemes
econòmics, de governs, de fronteres. Es tracta d'una crida a la
humanitat, d'una crida a ajudar a aquests països a millorar, a no
ser engolits per grans multinacionals de països americans, europeus
o sud-asiàtics, i acabar-los convertint en llocs on cal sumar-hi la
sobreexplotació (que avui en dia ja s'hi ha implanat).
Si tant ens agrada creure
que la porta d'Europa és Melilla, és Lesbos, etc. però hi posem
impediments, obstruccions i murs perquè la porta resti tancada,
donem un cop fort i enmurallem l'etapa contemporània, i tirem
endavant la nova era: la de la humanitat, amb les seves diferències
culturals, el nostre gran tresor, però unida en esforços per
pal·liar problemes: el medi ambient, la immigració, la violència,
i el deute que empobreix països del Tercer Món.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada