Passa al contingut principal

El cas del 0,7%

Quan parlem del cas del 0,7%, també parlem de l'Ajuda oficial al Desenvolupament, una sèrie de crèdits econòmics extrets del PNB (Producte Nacional Brut) dels països més rics atorgats a països en vies de desenvolupament. Cal destacar la diferència entre PNB i PIB: el primer només compta tot allò que és generat per algú resident al país, en canvi el PIB compta tot el que es fa en territori nacional, independentment de la nacionalitat del productor. Però, quin és el gra perquè d'aquestes donacions a països del Tercer Món? La qüestió és fàcil, per causes econòmiques òbvies; es troben en uns estats de endeudament incapaços de ser absorbits. Altres petits factors que fan que un país pugui rebre ajudes d'aquest caire és que sigui un petit país insular (en tenim molts casos al Pacífic i al mar del Carib), un país en desenvolupament sense litoral (Àfrica central, per exemple), o països en procés de transició. Els organismes econòmics sovint vinculats a organitzacions supranacionals, com el Banc Mundial, donen també un gran nombre de diners. Aquesta assistència està distribuida en 130 països, sobretot destinats a acció humanitària i sanitària.
Però aquest mínim del 0,7% va ser acordat l'any 1980, i tan sols sis països dónen aquesta percentatge: Dinamarca, Suècia, Països Baixos, Luxemburg, Noruega i el Regne Unit. La resta se situen en el 0,3% aproximadament. En nombres, Estats Units és qui més atorga, però a la hora de la veritat, tan sols és un 0,21% del seu PNB aproximadament. Mentre que la donació “govenamental” va a mínims, l'inrevés passa amb donacions privades, les quals augmenten.
Ens trobem en un món en estat crític; les dades són alarmants, una de cada quatre persones viuen sota el límit de pobresa, mentre el Primer Món s'enriqueix. El 0,7% és un bon mètode per ajudar els països que més ho necessiten, però el problema rau en tres causes; la disminució del preu de les matèies primeres que són font de riquesa d'aquests països, el gran nombre de diners que es queden en administració, i l'augment de la població ingent als territoris més pobres, que fa que el desequilibri econòmic sigui encara més real. També cal veure el seu ús com a arma política, o com a ajuda a “contactes” dins les multinacionals; condemnar a països a pagar deutes molt grans, i per tant, anar cobrant d'aquest fons, salvar multinacionals pagant deutes amb produccions pròpies. Ens trobem davant el Pla Marshal del segle XXI.
On es troba la solució? Podem perdonar el deute a totes aquelles economies que no treuen cap de sota l'aigua, que s'estan afogant des de fa anys, i que moltes vegades hem tingut la culpa els europeus des de la colonitzaició d'aquestes d'enfonsar-les en deutes crònics? Perquè és clar, després de la dominació europea o americana, aquests països s'han vist “beneficiats” (que es noti la ironia) amb governs que tenen el component comú de ser sanguinaris, tirans i autoritaris, en molts casos, i que tenen molts interessos però un dels menors és solucionar el deute que a ells no afecta en tant grau com a la població dempeus.
Tenim la població dividida en dos móns, dos realitats que es perpetuen paral·leles en el temps, que saben de la existència mútua, però que no treballen unides per un món millor unides. Avui això no tracta de sistemes econòmics, de governs, de fronteres. Es tracta d'una crida a la humanitat, d'una crida a ajudar a aquests països a millorar, a no ser engolits per grans multinacionals de països americans, europeus o sud-asiàtics, i acabar-los convertint en llocs on cal sumar-hi la sobreexplotació (que avui en dia ja s'hi ha implanat).
Si tant ens agrada creure que la porta d'Europa és Melilla, és Lesbos, etc. però hi posem impediments, obstruccions i murs perquè la porta resti tancada, donem un cop fort i enmurallem l'etapa contemporània, i tirem endavant la nova era: la de la humanitat, amb les seves diferències culturals, el nostre gran tresor, però unida en esforços per pal·liar problemes: el medi ambient, la immigració, la violència, i el deute que empobreix països del Tercer Món.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de...

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'...

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la ...