FITXA TÈCNICA
Títol:
Mare de Déu dels Consellers.
Autor:
Lluís Dalmau (actiu entre
1428 i 1460)
Cronologia:
1443 - 1445
Tipologia:
Tècnica:
oli tremp sobre fusta.
Suport:
Fusta.
Formes:
Retaule
Mides:
3,11 x 3,11 m.
Estil:
Gòtic flamenc.
Localització
original :
capella
de la casa de la Ciutat, Barcelona
Tema: religiós i civil (devocional).
Tema: religiós i civil (devocional).
Localització
actual:
Museu
Nacional d’ Art de Catalunya, “MNAC”,
(Barcelona).
1. Context
El
context de l’art gòtic ve marcat, seguint els esquemes del
romànic, per el domini de la monarquia i la religió en un règim
feudal. El creixement demogràfic propicià a
l’expansió i ampliació de les ciutats, on la burgesia començava
a adquirir importància com a classe social.
Aquesta
obra
d'art gòtic coincideix amb a finals de
la baixa Edat Mitjana, es va manar l’any 1443 a Lluís Dalmau. El
segle XV va
ser
un segle difícil per
moltes raons,
una
d'elles va ser la crisi
demogràfica provocada per la pesta
negra que
va causar la mort a una tercera part de la població Europea en el
1400. A
Catalunya, també hi va haver la
Guerra
de les Remences
(1450) i
la
Guerra
Civil Catalana (1462-72) que
va provocar
malestar.
A
Europa, destaca el conflicte armat: Guerra
dels 100 anys
(1337 – 1453), que
es
va donar entre els reis de França i Anglaterra. L'origen del
enfrontament va
ser
les possessions d'Anglaterra
en el tron Francès, ja que el tron anglès estava a càrrec del
Francès Enrique de Plantagenet. La guerra va acabar amb las retirada
dels Anglesos.
2.
Biografia de l'autor
Lluís
Dalmau, valencià d'origen, va ser un pintor vinculat a la monarquia,
principalment a la cort del rei Alfons V d'Aragó. Gràcies això va
poder viatjar a Bruges al 1431 que el va portar a Flandes, entre el
1431 i el 1436. Segurament, a Flandes va entrar en contacte amb Jan
Van Eyck on va aprendre la tècnica del tapís i pintura a l'oli, que
posteriorment va imitar de manera mimètica. Se'l podria considerar
l'introductor de les formes flamenques a la corona d'Aragó i l'estil
hispanoflamenc que imposà perdurà a la Península Ibèrica fins el
s. XVI.
Només
es conserven solament dos obres de l'autor, es tracta de La mare
de Déu dels Consellers i el retaule de Sant Baldiri. Tot
i això, se sap que va realitzar altres obres que actualment estan
desaparegudes.
2.
Descripció formal
L'escena
queda emmarcada en una estructura arquitectònica gòtica de aire
flamenc d'estructura tancada, la
forma d'arc apuntat degut a la seva situació (condicionada
a l'arquitectura) i de composició
simètrica. Pel
que fa a l’estructura
de
l’obra,
és harmònica i equilibrada.
Predominen
les línies verticals en l’arquitectura del fons i els personatges,
que es combinen amb les línies en diagonals que van a parar al
centre on està la Verge
i
el nen que formen
un
gran
triangle.
La
composició està format per superposició de plans
per aconseguir la sensació de profunditat
i perspectiva d’espai
gràcies
a
l’enrajolat del terra i el paisatge que
s'aprecia
a través de les finestres.
Però
la perspectiva no
és perfecte,
ja que els personatges en primer pla són més petits que els dels
fons.
En
l'obra es reconeixen:
-
La
Verge,
que
ressalta per la cavallera ondulada que li cau per sobre els hombrus
i una
capa blava acabada
amb una sanefa
daurada acompanyada
d'orfebreria. El
nen
Jesús
apareix
despullat a la seva falda, porta
un
vel
transparent (primer
pla). Els
dos destaquen
per
la llum sagrada
que cau en ells, es
troben
assentats
a un tron majestuós
que
està format per 4 lleons i
està
decorat
per figures de profetes pel voltant.
-
Els
consellers i
sants
(primer
pla). Pel que fa els 5 consellers, es troben orant agenollats. L'obra
encarregada per ells mateixos i representats amb els seus rostres
havia de representar la importància de la Verge i els
Sants
per què actuéssim a favor de la ciutat.
Per
altre banda, els sants se
situen al costats específicament al que se
situa a la dreta es tracta de San
Andreu
i a l'esquerra Santa
Èulàlia
(patrona
de Barcelona).
Els dos amb les creus que simbolitzen el seu màrtir.
-
Els àngels cantors
(segon pla), que es troben en les dos finestres.
-
El paisatge
(tercer pla) que aproxima
a un paisatge de
geografia nòrdica.
La
tècnica de l'oli, mesclada amb el tremp, permet un detall molt
minuciós que permet filigranes com les que es veuen en el cabell de
la verge o la vestimenta. El cromatisme mosta una rica harmonia
emprat es basen en colors
brillants i
predominen
els
tons
càlids
(vermells,
marrons, verds,
ocres..).
Una
altre tècnica emprada és la de veladures
que
consisteix en la superposició de capes per aproximar-se a la
realitat. També els
rostres dels consellers que són autèntics retrats realistes
l'expressivitat.
3. Temàtica
Aquesta
obra retrata en detall fidel els 5 integrants del consell de cent
que van encarregar i pagar un altar a la casa de la ciutat (1443).
Tots mostren adorant a la Mare de Déu que porta els cabells
deslligats coma símbol de virginitat. El nen, porta un penjoll de
coral que aporta bona sort. El paviment i el medalló situat a la
volta estan marcats amb l'escut de Barcelona. Per acabar, en la
predel·la (bancal
és
la part inferior d'un retaule)
hi figurava una imatge de pietat i es representaven escenes de la
vida dels 2 Sants.
4. Models
d'influències
Lluís
Dalmau és considerat el pioner del nou estil hispanoflamenc i
s’inspirà en l’obra de Jan van Eyck i de la pintura flamenca que
va poder estudiar durant el seu viatge a Flandes. També va influir
en la pintura gòtica andalusa (Bartolomé Bermejo) i la catalana
(Jaume Huguet).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada