Passa al contingut principal

Grec: resum de l'Antígona de Sòfocles

L’Antígona de Sòfocles comença quan morts Etèocles i Polinices, el rei de Tebes, Creont, oncle seu, prohibeix enterrar el segon dels dos, ja que el creuen culpable d’haver entrat a la ciutat amb un exèrcit forà. Antígona i Ismene, germanes dels dos nois, estan destrossades per la mort i confrontació d’ambdós i Antígona decideix donar sepulcre a seu germà, desobeint així les ordes de Creont. Creont ordena que s’enterri viva a Antígona. Hèmon, promès de la noia i fill de Creont, es suïcida i en un moment més avançat de l’obra ho fa Eurídice, la seva mare. El rei veu llavors que s’ha equivocat i vol desenterrar Antígona, però ja és massa tard: ja és morta.
Apareix al llarg de l’obra també una cor de vells tebans que actua de cor. Es divideix en un pròleg, el pàrode, cinc episodis i l’èxode.

El debat de l’obra ve donat per la religiositat de Sòfocles: el destí i la preponderància de les lleis divines sobre les terrenals marquen l’obra (les lleis de Creont transgredeixen les divines al deixar desenterrat el cos de Polinices). Antígona hi veu l’hybris i intenta impedir l’acte sacríleg. Creont no veu que almés enllà haurà de parlar sobre els seus actes davant els déus. La dualitat de llei ens permet observar quina era la posició de l’autor envers aquest assumpte.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de