Passa al contingut principal

L'art bizantí

Donat a la part oriental de l’Imperi Romà, 1000 anys, 3 grans períodes:
Constantí, l’any 330 consagra Constantinoble com a capital de l’Imperi Romà d’Orient. Al S. VI, amb Justinià i dinastia d’Heraclis, Bizanci assoleix esplendor màxima → gran metròpoli amb gran pes polític, econòmic, militar, religiós i cultural (a. segle d’or). S. VIII - IX per valoració de relíquies/imatges apareix moviment contrari, b. iconoclàstia: destrucció d’imatges. IX - XV, c. posticonoclasta Cisma de l’Església, ortodoxes neixen: mosaics i icones, l’art s’expandeix cap als eslaus. XIV - XV pèrdua de poder, 1453 conquerida per turcs otomans i convertida a l’Islam.
Influència de Roma, creences cristianes i cultura grega i oriental. Grandesa de l’Imperi per luxe i ostentació. Gràcies a pelegrins, inversió de diners, veneren les relíquies i imatges.
  • Arquitectura: edificis religiosos. Model paleocristià de planta basilical. Atri (nàrtex), afegeix tribuna (matroneu, espai per les dones). En època de Justinià, formes més orientals: grans cúpules, ús de petxines o trompes, adeqüen l’espai circular a plantes poligonals. Sta. Sofía (immensa cúpula central, equilibri amb cúpules secundàries). Arc de mig punt, volta de canó, volta d’aresta, columna coríntia i elements romans: concepció espacial lluminosa i menys feixuga. Capitells de gran volum, cimaci (peça piramidal invertida que alleuja el pes, decorada). Exteriors austers de maó i pedra sense decorar, interiors rics amb mosaics. St. Marco de Venècia, St. Vitale de Ravenna, Catedral de Monreale.
  • Escultura: Allunyada del clàssic (no nus per religió). Orfebreria, esmalts litúrgics i vori (díptics, tríptics i polítptics) per enaltir emperadors (figures frontals, sense perspectiva ni profunditat, poc dinamisme, emmarcades en composicions rígides i jeràrquiques).
  • Pintura: Interor d’esglésies, mosaics a parets, voltes i cúpules. Tècniques romanes, opus tesselatum (peces petites regulars), gamma cromàtica rica i rellevància del daurat. Iconografia religiosa: Crist triomfant o Pantocràtor (cúpula), Verge Maria o Theotokos (absis central), episodis bíblics, vida de Jesús i emperador amb seguici (Justinià i Teodora). Hieratisme, simetria, pla i frontalitat de personatges amb fons daurat. Antinaturalisme (sense paisatge), fora de la realitat i temps (espai de Providència). Miniatures de llibres i icones (quadres religiosos sobre fusta amb Crist, de la Mare de Déu o Màrtirs: simbolisme en imatges).

Sincrètic: conciliar doctrines distintes, per a remarcar el seu caràcter de fusió i d’assimilació d’elements diferents.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de