Fitxa tècnica
Títol: Sopa Campbell's
Autor: Andy Warhol (Pittsburg,1928-Nova York, 1987) Cronologia: 1965
Autor: Andy Warhol (Pittsburg,1928-Nova York, 1987) Cronologia: 1965
Tècnica: acrílica i serigrafia sobre tela
Mides: 92 x 61 cm
Estil: pop art
Tema: natura morta contemporània.
Localització: producció seriada present en moltes col·lecions i museus diversos
Biografia de l’autor
Andrew Warhola més conegut com el nom artístic de Andy Warhol, fou un artista americà i és considerat la figura més destacada del pop art. Va néixer a Pittsburg, Pennsylvania fill de pares eslovacs emigrats a EE.UU. Va estudiar dibuix artístic i disseny al Carneigie institute of technology i al acabar es va convertir en un il·lustrador de revistes (com la famosa revista de moda Vogue) i publicista, fins que es va fer famós com a pintor i cineasta avantguardista. Es va consolidar entre les dècades del 70 i 80 al qual el va permetre relacionar-se amb gent molt diversa, com intel·lectuals famosos, la bohèmia de Nova York, artistes de Hollywood i rics aristòcrates. Fou un personatge molt polèmic i criticat per les seves excentricitats. Actualment se’l considera un dels artistes més influents del segle XX.
Descripció formal
El quadre és una reproducció gràfica d'una llauna de sopa molt popular als Estats Units, sopa Campbell. Es tracta d’una de les imatges més reconegudes per qualsevol americà tractant-se d’un instrument molt vulgar. L’obra suggereix una uniformitat mecànica, una representació banal i quotidiana de l’esperit del nostre temps amb una funció estètica i decorativa.
En la composició hi trobem la imatge en el primer pla i centrada, una llauna de sopa sobre un fons neutre de tonalitat clara. La llauna està representada totalment plana i està vista frontalment per així fer visible el logotip de l’empresa. Destaca el contorn delineat amb una línia negre que aporta nitidesa a la llauna i aconsegueix aportar la sensació de profunditat. Es produeix una incongruència entre la perspectiva aèria que mostra tota la part superior i la frontalitat de les lletres impreses de la lluna. L’autor prescindeix de les lleis de la perspectiva. Malgrat això i en excepció del cromatisme (L’original era blanca i vermella), la llauna fou reproduïda amb fidelitat a l’original.
Cada cop que Warhol pintava una nova llauna de sopa, la diferenciava de la resta modificant-ne els colors, els canviava a consciència, tret que va ser originari de la seva producció artística des del 1965. El colors utilitzats es caracteritzaven per ser llampants com el tronja, el verd, el grox pal·lid entre d’altres.Fent nom a una de les seves profession, els colors estaven meditats per els anuncis publicitaris. En la producció en sèrie eliminava el dibuix de l’Exposició Universal i deixava només el cercle groc tot perfilant les lletres i fent constar l’etiqueta del preu.
Warhol fa servir la sergrafia, una tècnica d’impressió per reproduir documents i imatges sobre qualsevol material. Consisteix en transferir la tinta a través d’una malla a un marc. El pas de la tinta s’obstaculitza en les àrees on hi ha una emulsió de vernís i en les altres zones el pas de la tinta és lliure. Aquest sistema d’impressió és repetitiu cosa que permet a l’artista reproduir-ne en cadena sense perdre’n la qualitat. En el cas d’aquesta obra la tinta emprada no es barrejava i per tant utilitzava colors purs, una coloració plana i sense clarobscurs. L’obra d’art perd la seva qualitat de peça única, per això nomenà el seu estudi The Factory (La Fàbrica).
Temàtica
A finals dels anys 50 i durant la dècada següent, diferents artistes van inserir en els seus quadres objectes de consum quotidià, corrents i vulgars. La creació d’una nova iconologia ample i heterogènia abarcant l’art en la imatge d’una gallina disecada o d’ampolles de Coca-Cola va trencar la manera de fer de l’informalisme, moviment dominant al Nord d’Amèrica i Europa.
Warhol amb la seva obra vol fer arribar l'art a tothom, acostar-lo al poble, a tot allò popular (museus) creant-ho a l’abast de tothom i no només dels rics. Al mateix temps fa una crítica a la societat de consum i al món elitista de l'art del seu moment.
El seu creador és el màxim representant del Pop art, en el qual, per primera vegada en pintura, l'artista fa el disseny i és una altra persona qui fa el quadre. Al poder fer infinites còpies del mateix disseny trenca amb l'exclusivitat (en contraposició al Romanticisme). A més, l’aparença semblant al dibuix de reproduccions publicitàries o fins i tot fotogràfiques no molesten al pintor, que pretén provocar i inclús ridiculitzar la societat de consum americà. L’art d’Andy Warhol estava lligat al món gay. L’eix vertebrador d’aquesta obra és l’obsolescència, allò efímer.
Models i influències
Influenciat per artistes com Robert Rausechenberg i els treballs de Jasper Johns.
Escoltant consideracions del seu art com a passat de moda i irrellavant, Warhol demanà consells a Mureil Latow, cap de la Galería d’Art Latow. Gràcies a ella avui podem contemplar la seva obra i la serie de 32 obres més agafant les llaunes com a model. Però a més de productes comercials va fer representacions de famosos.
Roy Lichtenstein, considerat més refinat des de la visió de Warhol, pertany en una de les teories que intenten explicar per què Warhol va escollir les llaunes de sopa Cambell’s com a punt central del seu art pop.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada