Passa al contingut principal

Definicions de l'art del Barroc i el Rococó

Theatrum Sacrum: El barroc cerca la unitat de les manifestacions artístiques, per això l’arquitectura barroca es converteix en un continent de la pintura i l’escultura i integra aquestes dues arts en un tot unitari (un espai o univers interrelacionat), un theatrum sacrum (teatre sagrat). Teatralitat barroca. Èxtasi de Santa Teresa de Bernini, el millor en teatre sagrat, ja que aconsegueix simbiosi d’arquitectura, pintura i escultura que integren llum i color.

André Le Notre: És el màxim representant dels jardins barroc i va integrar el Palau de Versalles en la natura que l’envolta, estructurant els jardins amb parterres geomètrics, fonts, canals i llacs, amb el bosc com a fons. A més, va trencar amb l’estructura estètica del jardí renaixentista i hi va introduir una diversitat d’espais que creen la sensació d’infinit, on es barreja la natura domesticada amb la natura salvatge. Aquest model francès es va estendre arreu d’Europa (Jardins d’Aranjuez o els Jardins de Belvedere a Viena).

La imatgeria espanyola (escultura de fusta policromada): és posada exclusivament al servei de l’Església (temàtica religiosa) amb un realisme i una intensitat extraordinària. Es van potenciar els retaules, els passos de Setmana Santa i l’escultura de ple volum.
La fusta policromada, per conferir a la figura un aspecte més real i més versemblant, era acabada amb afegits postissos (perruques de cabells naturals, ulls de vidre, llàgrimes de resina, vestits, joies i en el cas dels passos, complements escenogràfics).

Tenebrisme: Forts contrastos de llum i ombra que deriven del naturalisme de Caravaggio (prenen la realitat com model i aplica temes històrics o religiosos del passat). Seguit per Artemisa Gentilleschi, Josep de Ribera i Francesc Ribalta. Aplicació radical del clarobscur. La vocació de St. Mateu de Caravaggio. Únicament les figures temàticament centrals destaquen il·luminades d'un fons generalitzadament molt fosc.

Pintura galant:
És el reflex artístic de la sofisticada societat de l’Antic Règim, amant de la galanteria, l’elegància, l’exotisme, el caprici, la intimitat, l’erotisme… elements que tenen la seva representació artística en la pintura galant del Rococó.  
→ La gama cromàtica es renova amb colors clars (gris, verd poma, blau cel, rosa pàl·lid i beix). Hi ha una gran demanda per part d’un públic nou, l’arsitocràcia i la burgesia, amb sensibilitat artística.
→ Els temes preferits són la dona (dolça i femenina), l’amor (novetat), escenes de festes i reunions de societat en jardins idíl·lics.
→ A França, Chardin (temes d’escenes quotidianes),Watteau, Fragonard i Boucher. A Anglaterra, el paisatge i el retratar, juntament amb les escenes populars i costumistes, temes de Thomas Gainsborugh, Reynolds, Romney o William Hogarth (amb obres de forta crítica social). A Itàlia, qui enllaça el barroc amb l’estètica rococó va ser Tiepolo.

Segle d’Or: Alta qualitat de realitzacions pictòriques/literàries d’Espanya del S. XVII. Primera etapa influïts pel manierisme: Francesc Ribalta. Destaca l’escola Toledana seguidors del Greco, i la sevillana  (manierisme-naturalisme). En el segon quart de selge sorgeixen grans pintors del Segle d’Or: Diego Velázquez, Francisco de Zurbarán i Alonso Cano. En història de l'art, el període s'assimila al renaixement espanyol i començaments del barroc. Aquesta esplendor artística, especialment la segona part (o estrictament el segle XVII), coincideix amb el començament del declivi polític de l'imperi Espanyol.

Velázquez: Diego Rodríguez de Silva Velázquez (Sevilla, 1599 – Madrid, 1660) és històricament un dels pintors espanyols més importants i un dels artistes més valorats i influents del món. Va excel·lir en retrats de gran realisme i penetració psicològica, entre d'altres de la família reial, a la qual tenia accés en qualitat de pintor de la cort. També va crear escenes històriques i mitològiques. Visqué a l'anomenat segle d'or espanyol. Las Meninas és la seva obra més important.

Artistes del Barroc: Francesco Borromini - San Carlo alle Quatro Fontane, plaça de St. Pere del Vaticà - Bernini (arquitectura); las Meninas - Diego de Velázquez, Al·legoria a la pintura - Vermeer (pintura); Apol·lo i Dafne - Gian Lorenzo Bernini (escultura).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de