Passa al contingut principal

Fitxa 36. Mare de Déu de Sallent de Sanaüja





FITXA TÈCNICA
Títol: Mare de Déu de Sallent de Sanaüja
Autor: desconegut.
Cronologia: 2a meitat del segle XIV (1350)
Tipologia: escultura exempta dempeus
Material: alabastre policromat
Tècnica: talla (amb cisell)
Mides: 118 x 39 cm
Estil: gòtic.
Tema: religiós.
Localització: MNAC (Barcelona). Es creu que procedeix de Sallent de  Sanaüja (Segarra) però encara no s’ha pogut documentar la procedència.



1. Context
L’Art gòtic és propi de la Baixa Edat Mitjana que es caracteritza per grans canvis socials i econòmics. Al s. XIII s’inicia un període d’expansió de caràcter unificador i universalista. És una etapa de prosperitat econòmica i comercial, la qual és fruit de les millores agrícoles (avenços tècnics: molins, ferradura, nova arada...) i comercials (noves rutes) i del creixement demogràfic. Aquestes condicions afavoreixen el renaixement de les ciutats i el sorgiment d’una nova classe social: la burgesia. Aquesta facilita la cultura, ja que la passa en mans dels ordes mendicants. L’art gòtic estarà estretament vinculat a la ciutat i els nous gustos d’aquesta classe social.
Durant els segles XVI-XV té lloc la crisi de la Baixa Edat Mitjana (fam, guerres, pestes...) la qual afecta l’economia, la demografia i la religió. A causa d’això la societat es “sensibilitza”, s’humanitza. Així doncs, comença un corrent: l’Humanisme.
L’escultura, també coneguda com La Verge i l’Infant, és una clara representació del sentiment religiós que impregnà la societat de mitjans del segle XIV.

2. Descripció formal
La Mare de Déu de Sanaüja es caracteritza per l’equilibri i per l’harmonia en les proporcions. Efecte aconseguit gràcies a la inclinació (hanchement) del cos que presenta la Verge cap a la dreta. Aquesta equilibra la composició i compensa la sensació de pes del Nen a la banda esquerra. Això causa el trencament de l’eix de simetria.
Cal destacar també que la curvatura del cos de la Verge i la posició elevada de l’Infant es contraresten amb el mantell que cau en cascada a un costat; 
Els plecs de la túnica i la gestualitat mateixa dels dos cossos estan estudiats per afavorir aquest equilibri i harmonia visuals. La distribució horitzontal que mostren els plecs de la túnica de la Verge a l’alçada del pit i els de les cames de l’Infant, trenquen la verticalitat que predomina a la resta de plecs, que cauen amb elegància i amplitud. La manera de llibertat i suau de la caiguda dels plecs aporta moviment a l’escultura.
Generalment, l’obra posseeix un to melòdic i flexible, sense angles rectes ni talls. Això es referma amb l’expressió de bondat i amable de la Mare de Déu que acarona el peu del Nen. Les mostres d’afecte són pròpies de l’Art gòtic.
Pel que fa al Nen, situat al braç esquerre de la Verge, porta un colom a la mà esquerre i amb l’altra agafa la túnica de la seva mare.
L’alabastre permet realitzar a l’escultor uns acabats molt precisos. Estava policromada i acompanyada d’una pàtina daurada (sense preparació prèvia).

3. Temàtica
La imatge representa a la Mare de Déu coronada com a la reina del Cel i al Nen Jesús agafat per aquesta.

Aquest grup escultòric té l’origen en la imatge romànica de la Mare de Déu com a Sedes Sapientine, és a dir, com a Tron de Saviesa representada en el Nen Jesús.

Es pot veure el canvi fonamental entre l’art romànic que preferia una imatge de la Mare de Déu en posició sedent i actitud severa i estàtica, i l’art gòtic que expressa una gran dolçor. La manera de portar el Nen és humanitzada. Aquest gest el faria qualsevol mare en portar el seu fill en braços (Naturalisme).
Darrere el colom que agafa Jesús hi ha un relat amagat: durant la infància de Jesús els ocells de fang amb els quals jugava es van convertir en reals i van emprendre el vol.
D’una banda era ornamental i de l’altra tenia com a objectiu apropar la religió al poble i transmetre un missatge de bondat divina i d’esperança en la fe. En aquesta època, on la majoria de la població era analfabeta, la iconografia tenia un paper molt important. L’estàtua, doncs, donava bons arguments per estimular la fe popular.

4. Models i influències
Aquesta obra té influències de l’estil francès, com ara el hanchement que presenta i que va ser comuna en les marededéus catalanes i de l’estatuària italiana per l’esveltesa del seu cos.

És considerada una de les imatges més destacades de l’art gòtic català i n’és el referent d’una evolució naturalista en l’escultura d’aquesta etapa.

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de