Passa al contingut principal

Plató (Credit: IES CTEIB)

PLATÓ (427-347 aC) Segles V-IV aC.

Autor i context
Va néixer a Atenes l´any 427 aC., un any després de la mort de Pèricles. Pertanyia a una família de la noblesa tradicional. El seu vertader nom era Aristocles. "Plató" és un sobrenom que significa: "el d'esquena ampla". Per part de pare té com a avantpassats el darrer rei d´Atenes, i la seva mare estava emparentada amb Soló, legislador llegendari de la ciutat i membre del grup dels “set savis” (Tales, etc.). El fet de pertànyer a una família aristocràtica va fer que fos educat pels millors mestres de l´època. Els seus vincles familiars, així com l´educació que rebé, li donaren l´oportunitat d’introduir-se aviat en els principals grups polítics d´Atenes. Va tenir una enorme influència del seu mestre Sòcrates (era 40 anys més vell que Plató). Plató, a més, va ser alumne del sofista Cràtil, i seguidor al principi de les idees d’Heràclit. Es va indignar amb la mort i condemna injusta de Sòcrates, i d’aquí que desconfiés del sistema democràtic com el govern del poble. De Pitàgores recull la idea matemàtica de la ciència demostrativa i la immortalitat i transmigració de l’ànima. Plató va ser el fundador de l’Acadèmia platònica. Pel que fa al context, Plató neix en un moment en què s’inicia la decadència de la democràcia grega, després del seu esplendor entre els segles VI-V aC.


BIBLIOGRAFIA SELECTA: 1. “El Banquet” i 2. “La República

1. QUÈ ÉS LA DIALÈCTICA PLATÒNICA

És la tècnica de coneixement per excel·lència. És un mètode. La dialèctica és la forma a través de la qual, en la conversa l’ànima es purifica i passa del món sensible (opinions) al món intel·ligible (veritat en si, forma pura, idea). La dialèctica té 6 característiques: és una tècnica d’investigació i no de demostració, és basa en un coneixement no hipotètic, és un mètode ascendent, racional i positiva.

2. PER QUÈ ELABORA PLATÓ UNA TEORIA DE LES FORMES (eidos, IDEES)?

- a l’examen de selectivitat cal dir que hi ha molta diferència entre el terme IDEA actual i el terme IDEA per Plató. (per nosaltres és un contingut mental i per Plató té una preexistència anterior als homes).

- dues coses bàsiques: 1.- Plató creia que les formes (eidos, Idees) existien per sí mateixes. 2.- Plató creia que les Idees estaven fora de l'espai i fora del temps. Per tant les Idees no són coses, sinó entitats universals, eternes, no creades per cap déu ni demiürg, són immortals i absolutament perfectes: són les formes pures, els models o arquetipus de les coses.

-Plató anomena FORMA (eidos, Idea) a allò que no canvia. Plató, en canvi, diu que d'allò que canvia i que es transforma mai no en podrem fer ciència. La ciència ha de tractar d'allò que és perfecte, universal i immutable. Les Idees en Plató constitueixen un esforç de fixar el que és l'estatut de la ciència: ciència és el coneixement rigorós, que no varia. Per això Plató distingeix dos móns: per una banda el que és món sensible (opinió, doxa) i per l'altre el món del saber rigorós (ciència, epistéme). Les Idees que tracten de l'universal i de l'immutable són el coneixement més perfecte que hom pot assolir.

-Les formes (eidos, Idees) perfectes exigeixen un coneixement perfecte. Per a Plató conèixer és  re-conèixer (recordar). Tenim un coneixement de les Idees perquè l'ànima és immortal i ha estat en el món de les Idees... el nostre coneixement no és, com volen els sofistes, equívoc i manipulable, sinó que és capaç d'assolir la perfecció perquè no coneixem amb els sentits (món sensible) sinó amb l'ànima immortal (que pertany al món intel·ligible).

- dualitat (soma-sema): L'ànima (psique) té uns continguts del coneixement que li són propis: les Idees (eidos, formes). L'ànima és immortal i per això el coneixement propi de l'ànima (les Idees) és superior. Al Fedó es diu que es fa filosofia per a la mort; les Idees serien en aquesta perspectiva un coneixement de l'Absolut diví; i de fet Plató diu sovint que la idea de Bé és divina.

-Eidos (Forma, idea) en Plató significa fonamentalment sis coses: 1. - El Concepte Universal d'una cosa (és la definició, però no produïda per l’home). 2. - L'Essència; allò que és en sentit ple (el que és per sí mateix). 3. - L'Ideal, el model, Arquetip o Forma pura de la cosa. 4. - La Causa, el perquè una cosa “és com és”. 5. - La Finalitat, el sentit últim i superior d'una cosa.

3. QUANTES IDEES HI HA, SEGONS PLATÓ?

-Plató distingeix curosament dos móns: Hi ha, per una banda, el món sensible (fet de coses materials, de realitats físiques o psicològiques, d'opinions purament subjectives...) i per l'altre el món intel·ligible (fet d'Idees o Formes pures). El món intel·ligible pot ser pensat (s'hi arriba amb la reflexió moral i la purificació de l'ànima), però no en tenim, ni en podem tenir, cap experiència sensible (no el podem tocar, ni veure...). Diu que n’hi ha de 5 tipus, de major a menor grau d’importància: 1. Idea del Bé (suprema); 2. Idees Ètiques (justícia, bondat, etc); 3. Idees estètiques (bellesa, harmonia, proporcionalitat, equilibri, etc.); 4. Idees matemàtiques (quadrat, cercle, poligon, etc.) i 5. Idees de coses (taula, arbre, casa). Ara bé, formalment es pot sintetitzar de manera que hi ha dos categories d'Idees.


4. TEORIA DEL CONEIXEMENT

-És el nucli del pensament platònic; quan Plató es planteja que és l'ésser troba en la filosofia presocràtica la polèmica Heràclit-Parmènides sobre el canvi. Heràclit havia afirmat que el canvi era el lógos (raó) mentre que Parmènides en el seu poema havia narrat la impossibilitat del canvi. Després, Sòcrates havia afirmat que cada home té un coneixement correcte de les idees ètiques i que aquest universals morals (idees ètiques) no eren innates (intel·lectualisme moral socràtic). Plató recull aquestes tres aportacions (més el pitagorisme) a la seva teoria de les idees. El problema del Platonisme és explicar què és el real; què és allò que és en si mateix.

-Per una banda, hi ha un Món intel·ligible (Cosmos Noetos) que és el món de les formes pures i que constitueix la realitat en sentit fort. Per altra banda, hi ha un Món sensible o Cosmos Aiszetós que és el món de les coses, el món dels fets, el món de la matèria, en el qual els objectes són còpia, imatge o reproducció de les formes pures (Idea). El món que coneixem pels sentits (món sensible, cosmos Aiszetós) és una còpia d’un altre món: el món de les idees. En el món de les Idees es troben les formes pures ( eidos: és a dir, els models perfectes, universals i ètics).Les idees per Plató són allò objectiu, allò real en sentit ple, gaudeixen de totes les perfeccions de l´Ésser. Són úniques (per això podem parlar de LA Veritat, EL Bé, LA Justícia,..) són eternes (alienes al temps: el que ahir era just ho serà també avui i demà) i són indivisibles. És per això que només hi pot haver ciència (saber rigorós) en el món intel·ligible i que en canvi el món sensible és només pura opinió.

-Per arribar al món intel·ligible només hi ha un camí. El camí és la perfecció de l’ànima a través de la dialèctica. El món intel·ligible no el podem conèixer a través dels sentits perquè és espiritual. Per passar del sensible a l’intel·ligible cal un procés de purificació de l’ànima que s´anomena dialèctica ascendent.

5. MITE DE LA CAVERNA

-En el Llibre de La República, que és el llibre en el que se'ns explica el mite de la Caverna, apareix el tema de la dialèctica ascendent, que és el procés a través del qual l’ànima se separa del sensible i progressa envers el coneixement de les idees. El procés de pujada, ascensió del món sensible al món intel·ligible, s´anomena DIALÈCTICA ASCENDENT i a través d´ell arribem al coneixement de les idees pures, de la raó. Però la dialèctica ascendent serveix per fer posteriorment un procés de dialèctica descendent (de caire antropològic).

Amb aquest mite Plató ens vol explicar el procés de dialèctica ascendent fins a arribar a la idea de Bé (la llum del Sol) i el pas des del món sensible ple d´errades (món de la caverna) al món intel·ligible , món de perfecció (món exterior). Amb el mite de la caverna, Plató està fent una reflexió sobre quin ha de ser el paper del filòsof. Purificar l’ànima per arribar al món de les Idees i a la idea de Bé. L'autèntic savi (filòsof) és el que a través d’un procés difícil i dolorós abandona l´opinió (món sensible, ombres) i s’adreça a la idea de bé.(simbolitzada pel Sol). L'home que ha vist la llum del Sol (que ha conegut les Idees) no es limita a contemplar-les passivament sinó que vol transmetre aquest coneixement i divulgar-lo entre els homes que encara resten a la foscor de la caverna. Volen fer a tothom partícip de la idea de bé, és un símbol d’autèntic filòsof. Per això aquest home que ha conegut les Idees torna a la cova però els individus esclavitzats en les ombres no poden creure que existeixi un món superior i finalment el maten. És possible que amb aquest mite es vulgui explicar (expressar) d’actitud de recerca de la veritat que va acabar provocant la mort de Sòcrates.

Per tant en el mite de la caverna tenim dues menes d‘interpretacions: 1.-La Teoria del coneixement o dialèctica ascendent fins arribar a la idea de Bé. 2.- Una interpretació antropològica i política sobre el paper del savi.


6. EL PROBLEMA DE L’ÀNIMA I EL CONEIXEMENT (Teoria de la anàmesi)

-Per Plató l´home és un compost de dos elements (cos i ànima). El cos és una identitat purament sensible, ha estat format pel Demiürg, que és un petit déu d´origen pitagòric. Segons els pitagòrics el Demiürg va crear el món sensible donant-li formes geomètriques. El Demiürg va crear el món amb matèria i per tant el va fer imperfecte, canviant, mutable,...etc. En canvi les ànimes no són matèria. En el diàleg "Alcibíades", Plató ens diu: L'home és ànima i el cos és la seva presó. És el tema del soma/sema (soma= cos; sema=presó) L'ànima no és matèria a diferència del cos.

-En Plató el coneixement és sempre una espiritualització: constitueix un procés de purificació de l'ànima. L'Ànima ha viscut en el món de les idees per tant no és matèria però viu empresonada en el cos, que si que és matèria.

-En Plató el coneixement és sempre explicat com un record o una reminiscència (anàmnesi). Conèixer és reconèixer. L'ànima prové del món de les idees: ha estat en contacte amb elles i les coneix; però per recordar-les ha de fer un procés d'espiritualització. L’ànima té una capacitat per arribar a conèixer les Idees però aquesta capacitat està com emboirada pel cos. L’ànima ha de fer un esforç per enlairar-se per sobre dels límits que li vol posar el cos.

7. LA TEORIA DE LES ÀNIMES, PORTA D’ENTRADA A LA POLÍTICA

-Plató de vegades diu que l´home té un ànima amb tres funcions i de vegades diu que té tres ànimes diferents. En qualsevol cas l’ànima té un món propi que no és el de la matèria sinó el del esperit. Les ànimes en Plató són: Ànima racional sensible: És l'ànima superior, l’ànima dels filòsofs, dedicats a la Raó. Ànima passional o irascible: És l'ànima dels soldats, defensors de l'ordre en la polis. Ànima sensual o concupiscible: És l'ànima dels obrers, artesans, productors.

-Cada una d´aquestes ànimes té una virtut pròpia i per tant pertany a una classe social. Una societat justa és la que conjumina el tipus d’ànima de cada individu amb la seva funció social política.

-L´estructura d’una polis justa hauria de reflectir l´estructura de les ànimes dels ciutadans que la formen. Quan l’ànima (ésser profund de l´home) i la funció social coincideixen, aleshores l´home és just i la ciutat és feliç.

-Hi ha d´haver una pont entre ànima i política: El filòsof-rei és superior perquè la seva ànima racional ha dominat a les altres dues i li correspon el lloc més alt en l´escala social. Té l’ànima capaç de comprendre la política. El segon lloc és pels guardians, perquè l’ànima irascible ha dominat la sensualitat materialista, tot i que siguin agressius i violents. En tercer lloc la menor consideració correspon a l’ànima sensual perquè és un ànima marcada d´autodomini, és l’ànima dels obrers i els artesans, incapaços de copsar la complexitat de la política.

8. TRES ARGUMENT PER DIR QUÈ L’ÀNIMA ÉS IMMORTAL

1.- Si tot coneixement és reminiscència de les Idees contemplades, se’n dedueix la preexistència de l’ànima, perquè és l’ànima qui contempla les idees abans de "caure en el món dels sentits". En el món hi ha realitats visibles i invisibles. Les primeres estan lligades al cos i les segones a l’ànima. Tot el que és visible es corromp i mor; l´invisible és immutable i etern; per tant l’ànima serà immutable i eterna.

2.- L´home troba el coneixement dins la seva ànima, perquè es presenta en forma de record de les coses que hem après en vides anteriors. El coneixement que l’ànima té de les idees demostra que hi ha una familiaritat entre les unes i l´altra. Si les idees són eternes, també ho serà l’ànima.

3.- Els contraris no poden coexistir en una mateixa cosa. Si un cos és fred no pot ser calent. Un ésser viu perquè té ànima; si morís voldria dir que la idea de mort ha expulsat la idea de vida, és a dir, l’ànima. Les coses són com són perquè participen de les idees. Però una cosa no pot participar de dues idees contradictòries. Si l’ànima participa de la idea de vida, no pot participar de la idea de mort.

9. ÈTICA I POLÍTICA

-Plató no és un demòcrata; no creu en l´àgora com a lloc de debat. La democràcia per ell té una taca (han matat a Sòcrates). Ell dirà sempre que la democràcia és un lloc degenerat, degradat, perquè allà on mana tothom no mana ningú. Plató busca constantment una alternativa a la crisi de la polis (una aristocràcia). La seva proposta és el filòsof-rei. El filòsof-rei és la unió del saber més el poder. Només qui coneix la idea de bé pot practicar-la. El filòsof ha dedicat tota la seva vida a la idea de bé, per tant ha de governar.

-Quan Plató està escrivint els seus diàlegs en la societat grega el model polític i social més admirat era esparta. Però Plató li fa dues crítiques: 1.La violència per la violència és destructiva pera la ciutat. La ciutat ha de ser un lloc de convivència i no d´agressió-
2.Plató considera que la forma de canviar una societat no és mai la violència sinó a través de l´educació (PAIDEIA). Perquè l´educació ensenya a portar una vida justa. Plató creu que l´educació ha de ser col·lectiva. La forma d´educar la societat és la llei.

10. ELS RÈGIMS POLÍTICS EN PLATÓ

Segons Plató hi ha cinc tipus de règims polítics. Proposa una gradació des del món perfecte, que és l´aristocràcia, fins els més imperfectes que són la democràcia i la tirania. Aristocràcia (el govern dels millors): L'aristocràcia és el govern dels millors, segons Plató. Dels magistrats que tenen l’ànima millor, més perfecte. Està dirigida pel filòsof-rei, perquè el filòsof és el que millor coneix la idea de bé i per tant qui millor pot portar-la a la pràctica. Timocràcia (en grec timos=valor). És el govern dels militars (són els que tenen l’ànima d´argent, plata). És un govern excessivament violent. Els guerrers volen governar la ciutat com si es tractés d’un quarter i això provoca injustícies. Hi ha una revolució com a conseqüència de la violència i aleshores apareix la Oligarquia. Oligarquia ( En grec oligos=pocs) "Govern dels pocs": és el govern dels rics que són sempre una minoria. Els rics són sempre egoistes, cada vegada volen ser més rics i això fa que els pobres també cada vegada siguin més pobres. Així es provoca una revolució popular com a conseqüència de la qual apareix la democràcia Democràcia: (demos=poble). Etimològicament és el poder del poble, entès com igualtat davant la llei. Tirania o dictadura: és el govern més injust. Apareix com a conseqüència de la degradació de la democràcia.



11. CRITICA PLATÒNICA AL CONCEPTE DE DEMOCRÀCIA

-Plató és radicalment contrari a aquest règim i fa una sèrie de crítiques: 1.- Quan governa tothom és com si no governés ningú; no hi ha ordre. 2.- En la democràcia no governa el millor sinó el més popular. L’Estat ha de ser també governat pel millor coneixedor. 3.- En la democràcia tothom té el mateix dret, el vot és independentment del coneixement, de manera que qüestions que afecten a tothom són decidides per ignorants. 4.- La democràcia provoca una situació de desordre com a conseqüència de la qual es produeix un cop d´Estat i apareix la Tirania o dictadura.


12. LES CLASSES SOCIALS AL LLIBRE DE PLATÓ “LA REPÚBLICA

-La República és un intent POLÍTIC de fonamentar un estat just. Per aconseguir l’harmonia d’un estat cal que hi hagi una relació estricta entre el tipus d’ànima de la persona i la funció que fa en la societat. Quan l’infant neix els magistrats observen la seva ànima i decideixen a quina classe social ha de pertànyer. L'estat s´encarrega absolutament dels infants i els educa per a que realitzin la funció social per a la qual estan predeterminats.

-Plató sap que la política pertany al món sensible, per tant inevitablement com tot el que pertany al món sensible està destinada a la degradació i la decadència. Però creu que es pot retardar aquesta decadència a través de una societat ideal en la que hi hagi ordre.

-El concepte fonamental en la República és el concepte de nomos (llei i ordre inseparablement). En una República justa la llei ha de ser coneguda i acceptada per tots els ciutadans i ha de ser superior a la simple suma de les voluntats individuals. La LLEI és molt superior a la voluntat indivual, pq enforteix l’ordre de l’ESTAT.

-Cal recuperar el sentit col·lectiu de la ciutat i el primer esforç del filòsof-rei ha de consistir a fer que els ciutadans perdin de vista els seus interessos personals o familiars per centrar-se en la defensa de la ciutat com a entitat del tot superior a les limitades voluntats individuals.


-A la societat ideal de Plató només hi ha tres classes socials: els magistrats (filòsofs-governants), els guerrers i soldats, i els productors o obrers. A cada classe hi correspon una virtut moral, un ofici i un ànima. Com que cada classe té un ànima, també té un caràcter propi, una forma de ser i de pensar que li és característica. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari poema: Tinc un desfici, ai, inclement

El poema que comentarem a continuació és Tinc un desfici, ai, inclement de Beatriu de Dia o també anomenada la Comtessa de Dia i està originàriament escrit en Occità , tot i això nosaltres comentarem la traducció que no sempre és completament exacte. V a viure entre finals del s. XII fins a mitjants del s. XIII és una de l es poques trobairitz conegudes. D'ella se n'han conservat algunes composicions: Ab joi et ab joven m'apais, A chantar m'er de so qu'ieu non volria, Estât ai en greu cossirier, Fin ioi me don'alegranssa . D e la se v a vida se'n sap ben poc, n omés que estava casada amb el comte Guillem de Peitieu, encara que sembla que el seu cor era propietat de Raimbaut d'Aurenja, tots dos eren trobadors. S obre la seva estructura, es pot veure que està estructurat amb tres octaves, format per versos octosíl·lab s ( d' art menor) i presenta una rima consonant. Aquesta cançó trobadoresca és del gènere de fin'amors i El tema d'

Vicente Aleixandre (Se querían)

Vicente Aleixandre (Se querían) Métrica: verso libre. Tema: amor pasional entre dos personas. Unión de los contrarios (día-positivo y noche-negativo, como la fusión de la naturaleza). Visión del amor o evolución El poeta muestra en este poema el amor existente entre dos personas anónimas, un sentimiento fuerte, pasional y constante que se refleja en todos los aspectos de la vida y en cualquier momento. Durante el transcurso del poema el amor entre las dos personas va siendo mostrando en las tres partes en que se divide el poema: 1a parte: el autor comenta la forma en la que los dos amantes se desean en plena oscuridad, en la noche y cuando la luz comienza a resurgir, el amanecer. 2a parte: se comenta el amor en plena luz, durante el día, y cuando se acerca la oscuridad, el anochecer. 3a parte: el autor enumera las sensaciones vividas por el amor pasional de los amantes. De bueno (día) a malo (noche). Usa palabras de ambos lados, unión de contrarios, fusión de la

Fitxa 37. Cappella degli Scrovegni o dell'Arena de Giotto di Bondone

Fitxa 37. CAPPELLA DEGLI SCROVEGNI O DELL’ARENA FITXA TÈCNICA: Títol: Cappella degli Scrovegni o dell'Arena Autor: Giotto di Bondone Cronologia: 1304 - 1306 Tècnica: fresc Mides: 900 m2 Estil: italogòtic Tema: religiós Localització: Pàdua (Itàlia) Biografia de l’autor L’escriptor del Renaixement Vasari ja deia que Giotto (Mugello, 1267 - Forència, 1337) va ser descobert pel famós Cimbaue quan era pastor d’ovelles, mentre en dibuixava una en una pedra. Giotto, arquitecte i pintor, va ser el fundador de la pintura italogòtica del Trecento, introductor dels ideals naturalistes trencadors amb la rigidesa de l’art bizantí. L’obra d’aquest autor, però, té certa dificultat a l’hora d’atribuir-ne l’autoria. Malgrat això, les úniques obres reconegudes mundialment com a seves són els frescos de la basílica de San Francesco d’Assís i la mateixa Cappella dell’Arena. El 1334 va ser nomenat arquitecte de la catedral Santa Maria dei Fiori de